نماد سایت لامپینو | الکتریکی آنلاین

در برق ساختمان از چه سیم و کابلی استفاده کنیم؟

کدام سیم و کابل مناسب است؟

کدام سیم و کابل مناسب است؟

چند تعریف ساده در سیم و کابل

در رابطه با انواع سیم و کابل ابتدا لازم است توضیح مختصری درباره هر کدام از آنها گفته شود.

  • هادی : به فلزات رسانایی مانند طلا، مس، نقره، آلومینیوم و … که برای انتقال جریان برق کاربرد فراوانی دارند هادی گفته می شود.
  • عایق : موادی که معمولا از جنس پلاستیک و فرآورده های مختلف آن، شیشه، چوب و … هستند و رسانایی آنها صفر است.
  • سیم : رشته ای از هادی مورد نظر برای انتقال جریان برق به همراه یک لایه عایق به دور آن برای محافظت تشکیل یک سیم را می دهد. سیم ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای محیط و کاربری های مختلفی استفاده دارد.
  • کابل : از کنار هم قرار دادن چند سیم به وسیله یک غلاف یا لایه عایق دیگر کابل به وجود می آید.
کابل کواکسیال سیم آنتن مسی لامپینو2

روشنایی

شامل تجهیزات روشنایی نظیر لامپ ها، لوسترها، هالوژن‌ها و … از سیم افشان شماره 1/5 استفاده کنید. و بهتر است رنگ سیم های ارتباطی و برگشتی با هم تفاوت داشته باشد تا موقع نصب کلیدهای برق، سیم ها را راحت تر تشخیص دهیم.

پریز برق

برای تمام پریزهای برق آشپزخانه، اتاق خواب، نشیمن، سرویس بهداشتی، حمام و … از سیم شماره 2/5 استفاده کنید.

سیم تلفن

برای سیم کشی تلفن داخلی، بهتر است از کابل مخابرات هوایی چهار رشته یا همان دو زوج استفاده شود. و برای سیم کشی تلفن خارجی (فضای باز) بهتر است از کابل مخابرات 2 زوج زمینی استفاده شود. سیم تلفن را از نوع فویل دار یا بدون فویل هادی دار انتخاب کنید تا احتمال نویز خطوط تلفن کمتر شود. سیم های زوجی تلفن به صورت تــمام مس و روکــش مس با مغزی آلمینیوم (CCA) تولید می‌شوند.

آیفون

برای سیم آیفون از کابل زوجی 6 زوج به شماره 0/6 زمینی استفاده کنید.

سیم آنتن

سیم آنتن باید کابل کواکسیال 75 اهــــم باشد.کابــــل های کواکسیال به صورت تمام آلمینیوم، تمام مس و روکش مس با مغزی آلمینیوم تولید میشود.

اعلام حریق

برای اعلان حریق ها در تمام قسمت ها سیم شماره 1/5  یا کابل 3 رشته سایز 1.5 استفاده کنید. توجه داشته باشید از سیم و کابل ضد حریق در سیم کشی دتکتورها و پنل اعلام حریق استفاده شود.

کابل کولر آبی و گازی

برای برق رسانی به کولر آبی در پشت بام، باید نوع کابل چهار رشته مفتولی باشد. و اگر در ساختمان چاه ارت اجرا شده است باید از کابل پنج رشته مفتول استفاده کنیم.برای کولر گازی تا ظرفیت 24000 بهتر است از سیم شماره 4 و ظرفیت بالای 24000 سیم شماره 6 استفاده کنیم. سیم مورد استفاده از کلید کولر آبی تا جعبه فیوز بهتر است شماره 2/5 باشد، هر چند که سیم شماره 1/5 هم برای کولرهای آبی جوابگوست.

کابل برق اصلی

برای کابل اصلی منازل مسکونی که برق را از از سر تیر برق به ورودی تابلو کنتور می رساند از کابل 2 رشته شماره 6 مفتولی استفاده شود. و از جعبه کنتور به جعبه فیوز ، در صورت وجود سیم ارت باید از کابل سه رشته شماره 6 افشان استفاده شود.

خروج از نسخه موبایل