نماد سایت لامپینو | الکتریکی آنلاین

انتخاب سرانگشتی هواکش

انتخاب درست هواکش مجله لامپینو

انتخاب درست هواکش مجله لامپینو

هواکش حلزونی بلابرگ لامپینو_1

چرا هواکش

در فضابندی ساختمان با کاربردهای مختلف، فضایی به عنوان “اتاق کثیف” تعریف میشود. نظیر سرویس بهداشتی، کار کثیف ایستگاه پرستاری، لاندری و …

طبق مقررات ملی ساختمان، سیستم تهویه اتاق کثیف به صورت فشار منفی درنظر گرفته میشود. و نیاز به جریان هوا دارد بنابراین جریان هوا دیگر فضاها با فشار مثبت وارد اتاق کثیف شده و سپس از طریق تهویه مکانیکی (با فن) و یا تهویه طبیعی (با استفاده از اختلاف ارتفاع زیاد) از طریق دریچه هوا خارج میشود.

به طور کلی هر فضایی که نیاز به ایجاد جریان هوای مکانیکی دارد. باید مجهز به شبکه دهش و مکش از طریق فن شود.

انواع هواکش

هواکش ها (اگزاست فن) متناسب با کاربرد آنها به صورت دمنده و مکنده مورد استفاده قرار میگیرد. و از نظر نوع نصب به صورت بین کانالی (این لاین)، حلزونی(جریان عمود بر هم – سانتریفیوژ)، قارچی (روف تاپ)، پنجره‌ای (دیواری) و لوله ای تولید میشوند. البته از نظر نوع طراحی پره هم به چند دسته تقسیم میشود که خارج از این بحث میباشد.

چرا هواکشی که نصب کردم جوابگو نیست؟

به دو دلیل کلی هواکش درست عمل نمی کند:

  • فنی که نصب شده متناسب با ظرفیت فضا نبوده و باید درست محاسبه شود.
  • هوایی برای مکش وجود ندارد.

فن درست محاسبه شده اما برای مکش اجباری و یا طبیعی هوا نیاز به دهش اجباری و یا طبیعی هوا می باشد. به عنوان مثال در فضای سرویس با ابعاد 2×2×3 متر 12 مترمربع هوا وجود دارد و وقتی که درب بسته میشود هوابند شده و هوای خارج به داخل راه پیدا نمی کند. بنابراین پس از چند دقیقه هوایی برای مکش وجود ندارد. برای رفع این مشکل نیاز به نصب پادری روی درب و یا اگر میتوان به محیط آزاد دست یافت، ایجاد دریچه روی دیوار مرزی در نزدیک کف می باشد.

ظرفیت هوادهی (دبی) هواکش

برای محاسبه سر انگشتی ظرفیت هواکش به مترمکعب در ساعت و یا فوت مکعب در دقیقه (CFM) به صورت زیر عمل کنید:

ACH × حجم فضا به مترمکعب (طول×عرض×ارتفاع) = ظرفیت هواکش

و اما ACH چیست؟

طبق استاندارد تهویه مطبوع بر اساس نوع استفاده و شرایط تهویه از پیش تعیین شده ، Air Change per Hour) ACH) را تعداد گردش هوا در یک ساعت تعریف میکنند. به عنوان مثال در سرویس بهداشتی هوا باید در یک ساعت 6 بار گردش کند بنابراین ACH سرویس بهداشتی 6 است. و مثلا برای اتاق عمل بیمارستان 15 است.

در جدول مجاور حداقل و حداکثر ACH مورد نیاز برای فضاهای پرکاربرد ساختمان با کاربری های مختلف آورده شده است.

  • برای انتخاب تخصصی و مشاوره رایگان سیستم تهویه مکانیکی پیچیده تماس بگیرید.
  • منبع: تیم تولید محتوا شرکت پایش خانه نسیم (فروشگاه اینترنتی لامپینو)
خروج از نسخه موبایل