نماد سایت لامپینو | الکتریکی آنلاین

بررسی مختصر لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی

لامپ ال‌ ای‌ دی چیست ؟

لامپ ال‌ای‌دی (لامپ LED) نوعی لامپ‌ است که برای روشنایی از دیود نورافشان استفاده می‌کند. در واقع این لامپ یک دیود نورافشان نیمه رسانا است که زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند از خود نور مرئی منتشر می­کنداین لامپ‌ها که در ابتدا بیشتر به عنوان چراغ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با مزایای لامپ ال ای دی سقفی و همچنین کاربردهای لامپ ال ای دی سقفی ، این محصولات توانسته اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند.

کلمه LED مخفف کلمات Light emitting diode (دیود ساطع‌کننده نور) است. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزء خانواده دیودها هستند که زیرگروه نیمه هادی‌ها به‌شمار می‌آیند. خاصیت متمایز کننده ال‌ای‌دی‌ها نسبت به سایر نیمه‌هادی ها این است که با گذر جریان الکتریکی از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود.

کاربردهای لامپ LED

LED ها که از دهه‌های گذشته در تجهیزات الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموماً برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا و نیز نشان‌گر آماده به کار بودن لوازم الکتریکی و ماشین آلات مورد استفاده قرار گرفتند. اما در حال حاضر LED ها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز کنند. آنها معمولاً داخل یک محفظه شفاف گنبدی شکل کوچک قرار می‌گیرند و در سایز یک چوب کبریت هستند و به‌ سختی می‌شکنند. بزرگ‌ترین ایراد لامپ‌های LED رنگ آن‌ها بود. اما اکنون به آسانی با تغییر در ساختار فیزیکی و مواد تشکیل‌دهنده LED، نور در رنگ‌ها و شدت‌های مختلف و با طول موج مشخص با رنگ کاملاً خالص تولید می‌شود. به عبارتی LEDها فاقد پرتوهای مادون قرمز و فرابنفشی هستند که سایر صنایع روشنایی ایجاد می‌کنند و LEDها به سلامت چشم و محیط آسیب نمی‌رسانند که این مساله نیز یکی از مزایای لامپ ال ای دی است.

لامپ‌های ال‌ای‌دی ابتدا به عنوان لامپ‌های نشان‌گر و با نور کم، در وسایل الکتریکی به کار می‌رفتند، بعدها استفاده از آن‌ها به بخش روشنایی گسترش یافت و با نور سفید آن با روشنایی مطلوب و مصرف کم تولید شدند. قدم بعدی کمک به تکامل تلویزیون‌ها و مانیتورهای ال‌سی‌دی بود که در آنها نور پشت نمایشگر کریستال مایع به جای لامپ فلورسنت توسط LED ها تأمین می‌شد؛ به تدریج نمایشگرهایی با فناوری ال‌ای‌دی جایگزین نمایشگرهای ال‌سی‌دی شده اند.

لامپ ال‌ای‌دی 25000ساعت
لامپ کم‌مصرف 8300ساعت
لامپ رشته‌ای 1923ساعت

طول عمر لامپ ال ای دی

 طول عمر اولین و مهم‌ترین معیار، در لامپ‌های ال‌ای‌دی محسوب می شود. لامپ‌ها LED طول عمری بین 25 هزار تا 35 هزار ساعت دارند. این طول عمر در مقایسه با لامپ های دیگر بسیار بیشتر است. البته این طول عمر متناسب با مصرف 8 ساعت منقطع نه مداوم در یک شبانه روز می باشد.هر لامپ حبابی LED حدود بیش از ۳ برابر لامپهای کم مصرف و بیش از ۱۳ برابر لامپهای رشته ای عمر می کند. با فرض اینکه یک لامپ میانگین حدود ۸ ساعت در روز روشن باشد در اینصورت یک لامپ LED حدود ۸ تا ۱۴ سال عمر مفید خواهد داشت. ضمن اینکه تمامی بخشهای این لامپها قابل تعمیر و یا تعویض هستند.

لامپ ال‌ای‌دی 120ساعت
لامپ بخار سدیم 110ساعت
لامپ متال‌هالید 85ساعت
لامپ کم‌مصرف 65ساعت
لامپ بخارجیوه 60ساعت
لامپ رشته‌ای 15ساعت

بازده نوری

از دیگر مزیت های لامپ های ال‌ای‌دی می‌توان به بازده نوری بالای این لامپ ها اشاره نمود. در حال حاضر لامپ‌های LED بازده‌ای بین ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات را دارا می‌باشند و این در حالی است که این مقدار برای لامپ‌ رشته‌ای ۱۰ تا ۱۵ لومن بر وات است. برای لامپ‌ کم ‌مصرف ۴۵ تا ۶۵، برای لامپ‌های بخار جیوه ۳۵ تا ۶۰، برای لامپ‌های بخار سدیم ۶۰تا ۱۱۰ و برای لامپ‌های متال هالید ۷۵ تا ۸۵ لومن بر وات می‌باشند.

مهتابی 6500کلوین
طبیعی 4000کلوین
آفتابی 2700کلوین

رنگ نور

رنگ نور یک لامپ LED ( چراغ ال ای دی ) با معیاری به اسم دمای رنگ بر حسب کلوین توصیف می‌شود. دمای رنگ برای مشخص کردن رنگ منبع نور از طریق مقایسه آن با رنگ یک جسم سیاه تشعشع ‌کننده استاندارد به کار می‌رود. جسم سیاه، چیزی شبیه پلاتین است که هیچ نوری منعکس نمی‌کند و کل نوری که به آن تابیده می‌شود را جذب می‌کند.

هر چه عدد دمای رنگ بالاتر باشد، رنگ نور بیشتر به محدوده رنگ‌های سفید و سرد نزدیک است و هر چه این عدد کوچک‌تر باشد رنگ نور به محدوده رنگ‌های گرم نزدیک‌تر است. براین اساس دمای رنگ بیشتر از ۴۰۰۰ کلوین به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایین‌تر از ۳۰۰۰ کلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می‌شود.

خروج از نسخه موبایل