نماد سایت لامپینو | الکتریکی آنلاین

نکات اجرایی نصب کلید پریز ساختمان

کاور-مقاله-نکات-اجرایی-نصب-کلید-پریز-ساختمان-لامپینو

نکات اجرایی نصب کلید پریز فضای مختلف ساختمان

زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

زمانی که در طراحی و بازسازی محیط کار و زندگی خودتان به کلید پریز های برق می‌رسید. می‌بایست بر اساس مبحث ۱۳ مقرارت ملی ساختمان نکاتی را در این زمینه رعایت کنید تا از نظر کاربری و ایمنی استاندارد باشد تا به هنگام اخذ پایان کار دچار مشکل نشوید‌. در ابتدای امر توصیه میشود از نیروهای مجرب و برقکاران راهنمایی و کمک بگیرید، البته دانستن اطلاعاتی در زمینه چینش، تعداد و استاندارد های فواصل کلید پریز ها در فضاهای مختلف ساختمان خالی از لطف نیست و به شما این امکان رو میدهد تا بتوانید محل نصب کلید پریز ها را بر اساس نیاز خودتان کنترل کنید تا بعدها با مشکلات جدی روبرو نشوید.

در این مقاله به نکات اجرایی فواصل استاندارد، تعداد و جانمایی کلید پریز های برق در فضاهای مختلف ساختمان نظیر آشپزخانه و طبخ، اتاق نشیمن، اتاق خواب، محیط حمام و سرویس بهداشتی، فضای استخرهای خانگی و محوطه پشت بام و فضای باز باران گیر در قالب فایل صوتی و متنی پرداخته شده است.

پادکست (ویس) نکات اجرایی نصب کلید پریز فضای مختلف ساختمان

ارتفاع نصب کلید پریز های برق

در ابتدا باید به ارتفاع نصب کلید پریز از کف تمام شده توجه کنید. ارتفاع نصب این المان ها در واقع به فضایی که در آن نصب می شوند بستگی دارد.

در فضاهای مختلفی مثل آشپزخانه سرویس بهداشتی یا حمام، اتاق پذیرایی، اتاق خواب ،اتاق لاندری و غیره ارتفاع نصب کلید ها متفاوت است.

به طور کلی معمولاً کلید های روشنایی در ارتفاع های ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر از کف تمام شده و پریز ها معمولاً در ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر از کف تمام شده نصب میشوند.

ارتفاع نصب پریز های مختلف از کف تمام شده در فضاهای مختلف متفاوت است:

  • ارتفاع کلید روشنایی بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر
  • ارتفاع پریز های برق پریز تلفن و فیش آنتن در اتاق خواب و پذیرایی ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر
  • ارتفاع پریز های برق در آشپزخانه و طبخ ۱۳۰ سانتی متر
  • ارتفاع پریز ها در حمام ۱۲۰ سانتی متر با فاصله افقی سه متری از دوش
  • ارتفاع کلید فن ۱۲۰ سانتی متر
  • ارتفاع کلید کولر آبی و گازی ۱۳۰ سانتی متر
  • ارتفاع نصب کلید ها در پارکینگ و پشت بام ۱۱۰ سانتی متر

در پشت بام و پارکینگ و حیاط روباز که فضای باران گیر هستند از کلید و پریز روکار بارانی ارت دار با مقاومت آب درجه IP44 یا درپوش دار باید استفاده شود.

فاصله افقی نصب کلید و پریز ها

یکی دیگر از موارد مهمی که در نصب کلید پریز باید به آن توجه کرد فواصل این المان ها از عناصر مختلف ساختمان است به طور مثال فاصله از شیر گاز، لوله بخاری، رادیاتور، حوله خشک کن و سینک ظرفشویی که باید مورد توجه قرار بگیرد.
اگر کلید پریز ها در تراز پایین تر از شیر گاز قرار بگیرند از دو طرف و پایین شیر گاز باید حداقل ۱۰ سانتی متر فاصله داشته باشند. و اگر کلید پریزها در بالای شیر گاز نصب شوند این فاصله باید حداقل ۵۰ سانتی متر باشد‌
در زمان نصب کلید پریز ها باید به این نکته توجه کنید که در مسیر لوله کشی رادیاتور، حوله خشک کن و پشت پنل شوفاژ قرار نگیرد.

ارتفاع-نصب-پریز-برق لامپینو

نصب کلید پریز در آشپزخانه و طبخ

در آشپزخانه بهتر است قبل از اجرای سیم کشی برق ابتدا جانمایی درستی برای استفاده از تجهیزات آشپزخانه در نظر گرفته شود به عنوان مثال می‌توان به جانمایی درست پریز:

  • پریز برق هود
  • پریز برق ماشین ظرفشویی و لباسشویی
  • پریز برق یخچال فریزر
  • پریز برق فر برقی
  • پریز برق اجاق گاز (فندک برقی)
  • پریز برق لوازم رومیزی آشپزخانه
  • روشنایی زیرکابینتی
  • روشنایی لاین نوری

اشاره کرد.

حتی‌الامکان بهتر است یخچال فریزر نزدیک هم و ماشین ظرفشویی و لباسشویی (در صورت نبود فضای لاندری) در فضای آشپزخانه نزدیک هم قرار گیرند.
همچنین بهتر است در آشپزخانه از پریزهای ارت دار و سرامیکی استفاده شود و کلید پریز ها باید حداقل از شیر ظرفشویی ۷۰ سانتیمتر و از لب سینک ظرفشویی ۶۰ سانتیمتر فاصله افقی داشته باشند.

نصب کلید پریز در اتاق خواب

در اتاق خوابها معمولاً حداقل دو پریز برق و دو پریز تلفن در نظر گرفته می شود. که یک پریز برق و تلفن در کنار میز مطالعه و و یک پریز برق و تلفن در کنار پاتختی قرار می گیرد.
معمولاً در اتاق والدین یا مستر در صورت نیاز به نصب تلویزیون دیواری یا رومیزی میتوان یک پریز برق و فیش آنتن در نظر گرفت.
تعداد و نوع کلید های روشنایی بستگی به طراحی نورپردازی فضا دارد. معمولاً امروزه در فضای اتاق خواب حداقل سه چشمه نوری در نظر گرفته می شود:
۱.لوستر و یا آویز سقفی حداقل ۲ شعله
۲.چراغ دیواری قوی (چراغ دیوار کوب، مهتابی، براکت و …)
۳.چراغ دیواری شبخوابی (چراغ دکوراتیو دیواری، شبخوابی و …)
فاصله کلید پریزها از چهارچوب درب می‌تواند بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر باشد ولی توجه کنید که سمت لولای درب نصب نشود.

نصب کلید پریز فضای پذیرایی و نشیمن

معمولاً در فضای پذیرایی و نشیمن با توجه به نقشه مبلمان حداقل سه نقطه برای نصب پریز برق در نظر گرفته می شود یک پریز برق، پریز تلفن و فیش آنتن در محل احتمالی قرار گیری سیستم های صوتی تصویری، یک عدد پریز برق در مجاورت اتاق خواب برای جاروبرقی و و دو عدد پریز برق در مجاورت فضای مبلمان جهت استفاده از آباژور و غیره پیشنهاد میشود. ارتفاع مناسب برای نصب پریز ها در پذیرایی بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر از کف تمام شده میباشد.

فقط در نصب تجهیزات باید توجه کرد که لوله کشی شوفاژ در کجا انجام شده است و با توجه به مساحت فضای پذیرایی از یک یا دو یا تعداد بیشتری رادیاتور استفاده شود ( هر یک متر مربع یک پره رادیاتور در نظر گرفته میشود.) دقت شود پریزها روی لوله های شوفاژ قرار نگیرند و رعایت فاصله استاندارد از لوله کشی گاز هم اهمیت دارد.

نصب کلید پریز در حمام و سرویس بهداشتی

پریزها در حمام و اتاق دوش مجاز نیستند غیر از واحدهای تامین کننده ریش تراش مگر اینکه حداقل در ۳ متری حمام یا دوش نصب شود. نقاط پریز برق باید از حمام یا دوش ایمن باشد تا از پاشیده شدن آب جلوگیری شود.
در سرویس بهداشتی می توان بالای روشویی به فاصله عمودی حداقل ۳۰ سانتی متر از شیر آب، پریز برق نصب کرد.
کلید های روشنایی حمام و دستشویی نیز در پشت درب و دیوار مجاور نصب می شوند.

 

عبور لوله برق از کف حمام و دستشویی

در زمان نصب کلید یا پریز دستشویی و حمام باید نقشه لوله کشی آب گرم و سرد را در نظر گرفت عبور لوله برق از کف حمام با آشپزخانه و دستشویی و مکان های مرطوب و دارای آبریزش ممنوع است.

روشنایی حمام

چراغ نصب شده در حمام باید دارای مقاومت در برابر آب با حداقل IP44 باشد که این چراغ ها ممکن است گران باشند و اگر چراغ معمولی می گذارند، زیر حباب محافظ آب باید واشر نسوز گذاشته شود که آب بندی شود و از دوش حداکثر فاصله را داشته باشد بهتر است ۱.۵ متر فاصله داشته باشد.

حتما رعایت کنید

در صورت استفاده از وان در حمام وجود کلید حفاظت جان (RCD/RCCB) علاوه بر کلید حفاظت جان اصلی به صورت جداگانه برای آن الزامی است.

توجه بیشتر در مورد کلید پریز در حمام

تا می توانید از پریز داخل سرویس استفاده نکنید حتی بهتر است برای ماشین اصلاح هم از ماشین های شارژی استفاده کنید تا نیازی به این پریز ها نباشد توجه داشته باشید افتادن هر نوع وسیله برقی مثل ماشین اصلاح، سشوار و … در داخل وان حمام خطر مرگ را به همراه خواهد داشت.

 

نصب کلید پریز در استخر خانگی

استاندارد نصب کلید پریز ها در فضای استخر خانگی سرپوشیده مطابق استاندارد حمام و سرویس بهداشتی می باشد.

توجه:

در فضاهای مرطوب نظیر آشپزخانه،حمام، سرویس بهداشتی و استخر خانگی سرپوشیده استفاده از پریز های ارت دار توصیه می شود.
در نصب کلید پریز های ساختمان هر فاصله ای که انتخاب شد باید در کل ساختمان همان فاصله اجرا شود.

سپاس از توجهتان

خروج از نسخه موبایل