نماد سایت لامپینو

محافظ برق یا استابلایزر؟

محافظ-برق-یا-استابلایزر_01

محافظ-برق-یا-استابلایزر_01

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت محافظ با ترانس اتوماتیک یا استابلایزر چیست؟

محافظ الکتریکی

دستگاه‌های محافظ، بر اساس ماهیت خود تنها به‌هنگام بالا و یا پائین بودن ولتاژ برق شهر از حدتعریف شده(معمولا 180 تا 245 ولت) جریان برق را قطع می‌نمایند. همچنین، در بازه مذکور ولتاژ و نوسان آن‌را بدون هیچ تغییری به مصرف کننده منتقل می‌کنند. به طور مثال ولتاژ 181ولت عینا 181ولت و ولتاژ 244ولت عینا 244ولت به دستگاه مصرف کننده منتقل می‌شود.علاوه بر این، دارای یک مدار تاخیر جهت وصل مجدد برق شهر با زمان معین هستند.در نتیجه، این سیستم به دلیل ابتدایی بودن و عدم پوشش نوسان ولتاژ محافظ مطمئن و کاملی برای دستگاه‌های مصرف کننده حساس نیست.

محافظ-برق-یا-استابلایزر_003

ترانس اتوماتیک یا استابلایزر

ترانس‌های اتوماتیک و استابلایزرها با توجه به سیستم طراحی خاص خود علاوه بر قطع و وصل جریان برق در خارج از دامنه پذیرش که عموما بین 160 تا 245 ولت است، در بازه مذکور نیز ولتاژ و نوسانات آن را تا حدود زیادی برطرف می‌کند.بطور مثال استابلایزر یا ترانس اتوماتیک ولتاژ ورودی 161 ولت را به 220±10 ولت(بازه استاندارد)، تبدیل می‌کند. البته دامنه ولتاژ ورودی و میزان تلورانس خروجی برای هریک از دستگاه‌ها متفاوت است. برای حفاظت از لوازم برقی خانگی و اداری بخصوص کولر گازی ، یخچال ، لباسشوئی ، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و غیره … می توان دستگاههای استابلایزر استفاده نمود.

محافظ الکتریکی VS استابلایزر

قطعا استابلایزر گزینه بهتری میباشد برای محافظ و تثبیت ولتاژ برق، اما با به توجه قیمت بالای دستگاه های استابلایزر در بازار، در مکان هایی که نوسنات ولتاژ برق زیاد می باشد نظیر نقاط کوهستانی و … بهتر است برای محافظت از لوازم برقی و روشنایی ساختمان و تثبیت ولتاژ از دستگاه استابلایزر استفاده کرد.

و در نقاطی که این نوسنات محدود می باشد و یا حتی تغییر ولتاژ به ندرت در سال یا هر چند سال یک بار اتفاق می افتد مانند نقاط شهری، میتوان به محافظ الکتریکی بسنده کرد و نیازی به هزینه بالا نمی باشد.

خروج از نسخه موبایل