نماد سایت لامپینو

از باتری ها مختصر بدانید

پست-اینستا-باتری-مختصر_01

پست-اینستا-باتری-مختصر_01

پست-اینستا-باتری-مختصر_001

باتری آلکالاین یا معمولی؟

شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که چه تفاوتی بین باتری های آلکالاین با باتری های معمولی هست که آنها را گران تر می کند؟ باتری های آلکالاین با یک واکنش قلیایی میان روی و دی اکسید منگنز انرژی تولید می کنند. در حالی باتری های معمولی از یک واکنش اسیدی انرژی تولید می کنند. باتری های آلکالاین حدود چهار برابر، ظرفیت بیشتری نسبت به باتری‌های معمولی دارند. همچنین به جریان دهی بالا و امکان دشارژمستمر باتری آلکالاین نیز می‌توان اشاره کرد.

مزایای دیگر:

  • شدت و قدرت تخلیه بالاتر
  • مقاومت داخلی کمتر وثابت تر
  • هزینه تخلیه در ساعت اقتصادی تر
  • زمان نگهداری بهتر وبیشتر
  • مقاومت بیشتر در برابر تخلیه مداوم وشیب مناسب تخلیه
  • طول عمر بیشتر

باتری سکه ای

باتری سکه ای تک سلولی می باشد، یعنی یک سلول یکبار مصرف دارد. این باتری ها ظاهری دکمه ای شکل دارند و جنس بدنه آنها فلزی می باشد. دارای قطر 5 تا 20 میلی متر و ارتفاع 1 تا 6 میلی متر می باشند. به دلیل شباهت این باتری به سکه به آن باتری سکه ای می گویند اما مردم به دلیل کاربرد بیشتر آن در ساعت ها، به آن باتری ساعتی می گویند. این باتری ها غیر قابل شارژ هستند و بعد از تمام شدن شارژ بلااستفاده می شوند و باید جایگزین شوند. باتری سکه ای دارای تکنولوژی ساخت متفاوتی می باشد. برخی از آنها آلکالاین و برخی دیگر لیتیومی هستند. در باتری سکه ای آلکالاین ولتاژ نامی هر سلول 1.5 ولت می باشد و در باتری سکه ای لیتیومی ولتاژ نامی هر سلول 3 ولت می باشد.

عبارت درج شده روی باتری سکه ای

اگر به روی باتری سکه ای نگاه کنید روی آن کدی متشکل از حرف و عدد درج شده است. به طور مثال عبارت CR2032 روی باتری اطلاعاتی درباره وضعیت شیمیایی و اندازه آن به ما می دهد. حرف اول نشان دهنده وضعیت شیمیایی باتری می باشد که حرف C نشان دهنده لیتیوم می باشد. حرف دوم نیز اطلاعاتی در مورد شکل باتری به ما می دهد که حرف R به معنی دایره می باشد. عدد 20 نشان دهنده قطر باتری است و نشان می دهد باتری دارای قطر 22 میلی متر است و 32 نشان دهنده ضخامت باتری می باشد که 3.2 میلی متر است. باتری های سکه ای دارای سایزهای مختلفی هستند و با نگاه کردن به 4 رقم درج شده روی باتری می توانیم به سادگی باتری مورد نظر را خریداری نماییم.

چند توجه ساده در مورد باتری های پرکاربرد

  • دمای بالا به باتری‌های روی-کربن آسیب می‌زند و به‌همین دلیل سازندگان باتری توصیه می‌کنند آن‌ها را در دمای اتاق نگه دارید. هرچند می‌توان باتری‌های روی-کربن را برای مدت زیادی به‌صورت منجمد نگه‌داری کرد؛ اما قبل از استفاده‌ی مجدد باید آن‌ها را به دمای اتاق برساند
  • به‌طور کلی باتری‌های روی-کربن را نمی‌توان برای مدت زیادی انبار کرد؛ چرا که آمونیوم کلرید درون باتری با فلز روی (که بدنه‌ی باتری را تشکیل داده است) واکنش می‌دهد و رفته‌رفته با کاهش یافتن ضخامت بدنه، الکترولیت به بیرون نشت می‌کند.
  • باتری‌های آلکالاین را نباید شارژ کرد. در صورت اقدام به شارژ یا ترکیب با دیگر انواع باتری در دستگاه‌های الکترونیکی، ممکن است با نشت پتاسیم هیدروکسید از باتری مواجه شوید که درصورت تماس با پوست و چشم ایجاد حساسیت خواهد کرد.
  • باتری سکه ای چون اندازه بسیار کوچکی دارند به راحتی توسط کودکان بلعیده می شوند .که میتواند آسیب های جبران ناپذیری را برای کودکان به همراه داشته باشد.ناگفته نماند سالانه در جهان چندین مورد خفگی به دلیل بلعیدن باتری سکه ای گزارش میشود. لطفا از دسترس کودکان خارج گردد.
خروج از نسخه موبایل